Fără resentimente. Cum să dai feedback

Câți dintre noi când aud de feedback sunt reticenți? Cum dați feedback? Se întâmplă să împachetezi ceea ce consideri atât de prost încât să fie perceput ca un pumn dureros?

Un feedback excelent te ajută să ajungi la persoana din față, trecând prin zidurile lor defensive (dacă există) și să ajungi la acțiuni concrete. De exemplu, cum plecăm de la “Am muncit atât de mult, cum ar putea a mai rămas ceva de îmbunătățit?” la situații de acest gen: “Este în progres, și mă bucur că știu ce trebui să fac pentru a mă îmbunătății”.

Photo by Ann H from Pexels

Iată trei reguli pentru a oferi feedback care îl face pe cel din față ta să se simtă bine (sau cel puțin mai puțin rău).

Pune accent pe un comportament specific.

Analiza vagă este inutilă și ușurează căderea în capcana „Am făcut un lucru rău, prin urmare sunt nașpa”. Hai să luăm un exemplu.

E-mailul tău ar fi putut fi mai bun.

A doua propoziție din e-mailul tău a retratat-o pe prima și ar trebui ștearsă.

Primul este ambiguu și demoralizant. Al doilea indică o problemă specifică, ceea ce face mai greu de luat personal și oferă celui ce primește feedback-ul o direcție clară cu privire la modul de îmbunătățire.

Pune-o în context și redu decalajul.

Nu critica pur și simplu – sugerează un mod diferit de a face lucrurile și explică cum va aduce beneficii respectiva schimbare. Profesorul Cade Massey din Wharton recomandă poziționarea feedback-ului ca o reducere a decalajului dintre unde ar trebuie să se ajungă față de punctul acesta. Identificați unde dorește să fie cealaltă persoană și ancorează sfaturile clar și orientat cu privire la modul de a ajunge acolo și (cel mai important) accentuează că tu crezi că are capacitatea de a elimina acest decalaj. Încercă să începi cu această propoziție: „Îți dau aceste sfaturi pentru că am așteptări foarte mari față de tine și am încredere în tine poți ajunge la acest target”.

Contează cum spui, nu uita asta

Cel mai bun mod de a evita să rănești sentimente celeilalte persoane este de a întreba cum și când preferă să primească feedback. Nu trata pe alții cum doresți tu să fii tratat, tratează-i cum vor să fie tratați.

„Dacă sfatul tău vine din suflet nu se măsoară la gura ta, ci la urechea celuilalt”.

Kim Scott

A da feedback este o provocare, mai ales că fiecare dintre noi este diferit, suntem gâdilați diferit și acceptăm lucrurile după propriul nostru sistem de valori. Pune în balanță cuvintele și orientează-te pe partea constructivă.

Ai alte puncte bune de integrat pentru a da feedback? Dă-mi se știre

Acest articol continuă seria scurtă Fără resentimente. Dacă vrei să explorezi mai mult despre feedback, aruncă o privire la: Cum să primești feedback.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *