Trăim cu o viteză uimitoare. Suntem capabili să facem mult mai mult și mai repede lucruri pe care strămoșii noștri nici nu le visau. Cu ajutorul tehnologiei și a automatizării, viețile noastre sunt mai pline de activități și decizii față de rutine anoste. 

Este un echilibru sau o constantă care se mai actualizează din când în când. Facem lucruri și dăm energie, obținem mici părticele de recunoștință, apreciere, ne satisfacem ego-ul și ajungem să fugim cu o sete de putere după fiecare obiectiv pe care îl stabilim. 

Societatea în acest punct are cele mai multe cazuri de burnout (și pentru anxietate și depresie). Lucrăm și ne concentrăm și uităm că suntem oameni și avem și alte nevoi. Poate în planul tău nu apare și prioritizarea pentru tine, acel well-being. Conceptul de work-life balance – echilibru între viața personală și profesională și-a făcut apariția de ceva timp și este menționat din ce în ce mai des. Desigur, putem spune că nu este potrivit pentru ce ne dorim într-o anumită perioadă. Putem să considerăm că noi avem o altă prioritate în acest moment și tot așa. 

Am început în 2020 să fiu puțin mai atentă la ce înseamnă zona aceasta de echilibru și de prioritizare până la urmă. Activitatea mea a fost în ultimii ani bazată pe activități în zona de ONG-uri, activități didactice și tehnice. Paleta a fost mereu diversă și astfel ajungem să am ceva de făcut mereu, cu o listă nesfârșită de lucruri de făcut și pe lângă acestea mai erau și lucruri pe care voiam eu să le fac. Ziua mea era o struțo-cămilă, segmentată și ajungeam să fiu fără energie. Nu am ajuns la burnout, dar am simțit că o să mă apropii dacă aș fi continuat cu același ritm. 

Ce am făcut pentru a aduce mai aproape un echilibru? Mai multe. 

Prioritizare în cadrul activităților

Prinde bine să stai puțin cu tine și să îți analizezi calendarul, să vezi ce faci cu timpul tău ca apoi să îți dai seama ce merge și ce nu. În cazul meu, am analizat timpul dedicat fiecărei activități și ce învățam din situația aceea. Dacă nu învățam, însemna că nu ar mai trebui să fiu acolo. 

Pusă experiența aceasta într-un cadru general, ea trasează o serie de priorități în domeniul în care activezi – munca. Vezi ce arde și planifică lucrurile, tocmai să știi ce anume se va întâmpla. 

Planificare 

Da, planifică. Folosește un calendar, pune exact ce îți propui să faci, într-un interval de timp. După ce timpul se termină, este gata. De multe ori, această presiune de timp, face ca lucrurile să fie gata. În cadrul acelei planificări, e musai să mai pui și pauze pentru a avea un spațiu mental care să te ajute să te concentrezi mai bine. 

Eu am început un experiment cu mine în care am început un planner fizic. Desenez săptămânal forma sa, cu evenimente, conferințe, sarcini și ce îmi propun să citesc. Așa mă conving că mai sunt și alte lucruri, pe lângă sarcini de muncă. 

Rutine pentru tine

Stoicii considerau că e important să ai o rutină bine pusă la punct dimineața și seara în care să fii tu cu tine și să îți pui probleme esențiale, să găsești răspunsuri. A avea  disciplină pentru activități și pentru tine, poate să te ajute să previi această consumare prin muncă. 

Rutina mea arată cam așa:

  1. Timp pentru trup →   15 minute de mișcare, fie yoga sau cardio (uneori ascultând un audiobook sau un podcast)
  2. Timp pentru minte →  scriu câteva idei despre o anumită “problemă” și în zilele bune trec și puncte noi în “Book of Joy” (lucruri mici și mari ce mă fac fericită), apoi citesc minim 10 pagini. 

După acest ritual pentru mine, încep să lucrez la proiectele în care sunt implicată. Am fost puțin mai așezată. Știu că este un proces la mijloc și încerc să devin eu prioritatea mea. 

Vorbește și ascultă

E musai să dai mai departe ce ai pe suflet, ce te macină. Noi ca oameni, ne bazăm pe ce înseamnă capacitatea aceasta de a fi sociali. Tentația de a nu vorbi este mare, mai ales că intervine și frica că persoana din fața noastră o să considere că le știe pe toate. 

Pentru mine este important să fiu ascultată, și nu numai ascultată și să primesc întrebări punctuale care să mă ajute să am o perspectiva mai bună. Cumva să descopăr eu lucrurile. Conceptul acesta l-am auzit prima oară de la Philip McKernan care spunea de holding space. Ce înseamnă? Într-o discuție să ai răbdare să asculți, să ai răspunsurile de la cel ce vorbește și să nu sari la concluzii sau să dai tu răspunsurile.

Schimbă contextul

Nu este nimic mai revigorant față de a schimba contextul pentru o perioadă. Să pleci puțin în lume, să te bucuri de natură. Și aici nu mă refer să faci ping-pong dintr-un proiect în altul. Vrei să schimbi proiectul? Desigur, dar să fii consecvent cu asta. 

Auzim de multe ori că unele persoane își iau un an liber, sau aleg să nu mai fie prezente pe rețelele de socializare. Din punctul meu de vedere, aceste lucruri sunt pe aceeași lungime de undă. Această schimbare până la urmă, te poate ajuta să definește ce anume este important pentru tine. 

Toate aceste mici trucuri te pot ajuta să integrezi în viața ta un echilibru și să eviți un burnout. Ai grijă de tine, cu fiecare pas pe care îl faci.